1ste vaandel 1887. Ontwerp van Hendrik Luyten. De annalen van de vereniging vertellen dat in 1887 besloten werd een vaandel aan te schaffen. De kunstschilder Hendrik Luyten, de zoon van de eerste dirigent Luyten de Bij, kreeg hiervoor het verzoek een vaandel te schilderen. Het koor wilde "een vlottend vaandel, een echte gildebanier, (die) met hare brede banen" boven de hoofden van de zangers zou wapperen. Het vaandel moest iets vertellen over de vereniging. Luyten moest de Roermondse stedenmaagd afbeelden, "de kunst bekronend". Ze was een deftige pin-up, omgeven door contouren van de Roerbrug en de toren van de kathedraal. Daarbij staan nog wat voorstellingen van handel, landbouw en nijverheid.
Tijdens het bevrijdingsconcert op 29 augustus 1945 werd het eerste vaandel meegenomen, daar het tweede vaandel (zie hieronder) onvindbaar bleek te zijn
|
2de vaandel 1936. Ontwerp van Leon Capiau. Voorjaar 1936 schreef het bestuur een officieuze prijsvraag uit voor een nieuw vaandel. Het moest aan allerlei eisen voldoen. Het moest van Lyonese zijde zijn, de afmetingen werden ook voorgeschreven: 1,75 bij 1,80 meter. Uit de ontwerpen van zeven kunstenaars kwam het ontwerp van Leon Capiau voorstellende `de Sjteine Brök` met daarachter de kathedraal en het wapen van de bisschopsstad, een klimmende goudkleurige leeuw. Aan de onderkant prijkte het devies `Voor al wat waar is, goed en schoon`. Na de oorlog echter bleek het onvindbaar. Verteld wordt dat het door Amerikaanse militairen als trofee meegenomen zou zijn.
De onthulling van het vaandel in 1936.
|
3de vaandel 1950. Ontwerp van Max Weiss. Het vaandel is ontworpen door Max Weiss, glazenier, die op verzoek van het vaandelcomité een compositie in “gebrandschilderd glas” maakte. Het vaandel is van natuurzijde vervaardigd in het gerenommeerde zijde-atelier Slabbink te Brugge.
“Max Weiss tekende de muze der Muziek, staande met een lier in haar handen tegen een voorhang die half opengeschoven een doorkijk geeft op een orgel, waarop een jongeman speelt, terwijl een ander op een banjo tokkelt. De orgelspelende figuur is gedacht als een symbool van de klassieke muziek, terwijl de banjospeler de moderne muziek verbeeldt. Hij vult het vlak verder met drie klassieke zuilen, waarvan één bekroond wordt door een vlam als symbool van het onvergankelijke en levende der kunst.. We zien eveneens het stadswapen van Roermond en het devies van het KRM: Voor al wat waar is, goed en schoon. Daarbij enkele maskers als aanduiding van de toneelactiviteiten van de vereniging en twee duiven die als sierlijke onderbrekingen de vredesgedachte symboliseren”.
Ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van het K.R.M. is dit vaandel professioneel gerestaureerd en in een lijst geplaatst en is vele jaren te bewonderen geweest in het stadhuis van Roermond. Momenteel staat dit vaandel opgeslagen op de zolder van het Stadsarchief van Roermond. Het bestuur in 1968 op weg naar de Kathedraal
|
4de vaandel 1980*. Ontwerp Wijnand Thönissen. Het 3de vaandel deed 30 jaar dienst en raakte nogal beschadigd en het bestuur vond dat er voor het eeuwfeest een nieuw vaandel nodig was. De plaatselijke Rabobank vond dit een goed idee en besloot het vaandel te betalen. Kunstenaar Wijnand Thönissen ontwierp een nieuw vaandel. Hij haalde de kathedraal terug en beeldde op het vaandel het samenkomen van Maas en Roer uit. Het vierde vaandel werd vervaardigd door Wilmy Coonen-Peeters uit Broekhuizen, die evenals Wijnand Thönissen docent was aan de Vrije Academie Roermond, het tegenwoordige Centrum voor de Kunsten.
Overhandiging van het huidige vaandel door de Rabobank in 1980
|
|
Gouden Kroon, 1980*
Ter gelegenheid van het 100 jarig jubileum, kreeg het Koninklijk Roermonds Mannenkoor door de "Sjtadsvastelaovesvereniging" D`n Uul een gouden kroon, voor op het vaandel, geschonken. In de loop der jaren werden diverse (ere)medailles aan de ring onder deze kroon toegevoegd.
|
* Het vaandel en de daarbijhorende gouden kroon werden in april 2015 gestolen uit de opslagruimte van het koor (zie artikel 1Limburg), een intensieve zoektocht heeft tot heden nog niets opgeleverd. |
(Bron: o.a. het Jubileum Gedenkboek `Al 125 jaor gaer gedaon`, 1880 tot 2005 Koninklijk Roermonds Mannenkoor.) |